View Single Post
      11-10-2008, 02:37 AM   #1079
Nic320si
First Lieutenant
 
Nic320si's Avatar
 
Drives: BMW 320si Carbon black
Join Date: Sep 2007
Location: Denmark, Copenhagen

Posts: 399
iTrader: (0)

Quote:
Originally Posted by Brynjolfur View Post
Det er ikke et spørgsmål om 4 cylindre eller ej men om motorens generelle konstruktion. BMWs nyere "mainstream" benzinmotorer kører alle med walvetronic og det er ikke den nemmeste konstruktion at tune på, da man ikke bare kan skifte knaster osv, jeg ved ikke om der overhovedet er nogen der tuner de motorer, jeg kender ikke til nogen?? Og som vi har diskuteret før, så er det marginalt hvad du kan redde hvis du ikke går mere drastisk til verks end bare at få den til at støje lidt mere med en anden potte og luftfilter. Mit råd er at sælge bilen og så købe en med den motorkraft du ønsker fra fabrikkens side, det er langt den billigste løsning og så holder det. Jeg har selv tunet både biler og motorcykler gennem tiden og det koster rigtigt mange penge hvis det skal gøres ordentligt, der er ingen nemme genveje til heste og moment hvis det skal køre ordentligt. Samtidig skal man huske at lovgivningen efterhånden er så stram at hvis du laver sådan noget, så skal det være godkendt mht støj og udstødning, i modsat fald vil din bil ikke kunne synes mere og derfor vil den være værdiløs.
Det er rigtigt at de nye BMW motorer gør det svært for tunerne. Men det er i høj grad pga. motorstyringen. BMW har simpelthen gjort det meget svært at bryde deres koder.

Men der er nu stadig firmaer der tuner N/A BMWerne. Selvom de ildelugtende diesel-hakkere er blevet populære er benzin-modellerne stadig entusiasternes valg.

Mht. chiptuning eksempelvis tilbyder Hamann Motorsport (www.hamann-motorsport.de) tuning til stort set alle varianter.

Kelleners Sport tilbyder komplet N/A ombygning til 330i. Her blir motoren på gammeldags facon boret op til 3.2 liter, med krumtap, sportsknaster og det hele. Slutydelse 306hk. Så selvfølgelig kan det lade sig gøre.

Spørgsmålet er bare hvor meget du vil ofre. Glem alt om at fjene katten. Enten ska du smide en sports kat på eller også droppe det helt og montere en kompressor i stedet. Det vil nok være den mest fornuftige løsning.

En tunet 4 cylindret BMW vil have bedre køreegenskaber pga. denlavere vægt på fronten. Derfor vil den kunne tage sving noget hurtigere end en 6-benet med samme antal hk. Igen er spørgsmålet bare om du har brug for det? Bilen må tunes 20% ellers ska du betale en merafgift på køretøjet og så kan det gå hen og blive dyrt.

samtidig skal du tænke på at de 6 cylindrede modeller har større bremser og det er der naturligvis en grund til. Når man tuner skal det hele følges ad.

Min rækkefølge til tuning ville være således: opgraderede fjedre og dæmpere, krængningsstabilisatore, tårnstivere, bremser og så til sidst mortuning.

Mosselman turbo (www.mosselmanturbo.com) har tidligere lavet kits til 4 cylindrede så de kunne være værd at kontakte. Hvis kitet har en Tysk godkendelse er det også godkendt i Danmark.

Ellers så kontakt vores egen Rotrex. www.rotrex.dk. De siger jo at de kan lave kompressor kits til alle modeller.
Men regn med en pris på 45-50.000kr. Rigtige hk er ikke billige...
Nic320si is offline   Denmark
0
Reply With Quote