View Single Post
      11-10-2008, 04:56 AM   #1080
Brynjolfur
Lieutenant
Denmark
5
Rep
572
Posts

 
Drives: E90
Join Date: Jan 2008
Location: Denmark

iTrader: (0)

Quote:
Originally Posted by Nic320si View Post
Det er rigtigt at de nye BMW motorer gør det svært for tunerne. Men det er i høj grad pga. motorstyringen. BMW har simpelthen gjort det meget svært at bryde deres koder.

Men der er nu stadig firmaer der tuner N/A BMWerne. Selvom de ildelugtende diesel-hakkere er blevet populære er benzin-modellerne stadig entusiasternes valg.

Mht. chiptuning eksempelvis tilbyder Hamann Motorsport (www.hamann-motorsport.de) tuning til stort set alle varianter.

Kelleners Sport tilbyder komplet N/A ombygning til 330i. Her blir motoren på gammeldags facon boret op til 3.2 liter, med krumtap, sportsknaster og det hele. Slutydelse 306hk. Så selvfølgelig kan det lade sig gøre.

Spørgsmålet er bare hvor meget du vil ofre. Glem alt om at fjene katten. Enten ska du smide en sports kat på eller også droppe det helt og montere en kompressor i stedet. Det vil nok være den mest fornuftige løsning.

En tunet 4 cylindret BMW vil have bedre køreegenskaber pga. denlavere vægt på fronten. Derfor vil den kunne tage sving noget hurtigere end en 6-benet med samme antal hk. Igen er spørgsmålet bare om du har brug for det? Bilen må tunes 20% ellers ska du betale en merafgift på køretøjet og så kan det gå hen og blive dyrt.

samtidig skal du tænke på at de 6 cylindrede modeller har større bremser og det er der naturligvis en grund til. Når man tuner skal det hele følges ad.

Min rækkefølge til tuning ville være således: opgraderede fjedre og dæmpere, krængningsstabilisatore, tårnstivere, bremser og så til sidst mortuning.

Mosselman turbo (www.mosselmanturbo.com) har tidligere lavet kits til 4 cylindrede så de kunne være værd at kontakte. Hvis kitet har en Tysk godkendelse er det også godkendt i Danmark.

Ellers så kontakt vores egen Rotrex. www.rotrex.dk. De siger jo at de kan lave kompressor kits til alle modeller.
Men regn med en pris på 45-50.000kr. Rigtige hk er ikke billige...
Tjaa, det underbygger jo blot min påstand om at man lige så godt kan købe en bil med de hypper man ønsker. De 45 - 50 Kkr er kun for motor, så kommer undervogn, bremser mm oveni. Din rækkefølge kan jeg ikke være mere enig i. Undervogn, bremser og dæk giver mere end megen tuning med mindre det er 1/4 mile man vil køre, her er det jo tæt på lige meget med køreegenskaber (det er vel derfor det er så populært i USA hvor man har tradition for biler der ikke kan dreje uden at vælte).

At der tilsyneladende er så mange der tuner walvetronic motorer var jeg ikke klar over, sorry. Hvis man kigger på de "anerkendte" tunere (undskyld udtrykket) som BMW tidligere har arbejdet så meget sammen med Hartge og Alpina, så er programmet efterhånden skrumpet ind og motortuning er der meget lidt af tilbage. Selv Racing Dynamics som ellers har været meget fremme i skoene tilbyder kun +12 Hk på den nye M3, intet til andre modeller; det er sq skuffende.

Viborg autoteknik har i tidens løb tunet mange BMWer, prøv at ringe til dem, de burde vide "noget": 86 60 19 04

Diskutionen ildelugtende diesel eller benzin har vel ikke så meget med sagen at gøre? Der kan være rigtigt mange grunde til at vælge det ene frem for det andet eller omvendt, det må den enkelte gøre op med sig selv. Uanset hvad man vælger, så gælder det om at få brændt noget fossilt brændsel af mens det der billigt, så vi kan få noget gang i den drivhuseffekt. Jeg ville så gerne have en daddelpalme i haven, de er så dekorative