View Single Post
      11-10-2008, 09:53 AM   #1081
exo-ak-dk
Black Magic Wheels - BMW
 
exo-ak-dk's Avatar
 
Drives: E90
Join Date: Aug 2007
Location: Denmark

Posts: 1,090
iTrader: (0)

Quote:
Originally Posted by Nic320si View Post
Det er rigtigt at de nye BMW motorer gør det svært for tunerne. Men det er i høj grad pga. motorstyringen. BMW har simpelthen gjort det meget svært at bryde deres koder.

Men der er nu stadig firmaer der tuner N/A BMWerne. Selvom de ildelugtende diesel-hakkere er blevet populære er benzin-modellerne stadig entusiasternes valg.

Mht. chiptuning eksempelvis tilbyder Hamann Motorsport (www.hamann-motorsport.de) tuning til stort set alle varianter.

Kelleners Sport tilbyder komplet N/A ombygning til 330i. Her blir motoren på gammeldags facon boret op til 3.2 liter, med krumtap, sportsknaster og det hele. Slutydelse 306hk. Så selvfølgelig kan det lade sig gøre.

Spørgsmålet er bare hvor meget du vil ofre. Glem alt om at fjene katten. Enten ska du smide en sports kat på eller også droppe det helt og montere en kompressor i stedet. Det vil nok være den mest fornuftige løsning.

En tunet 4 cylindret BMW vil have bedre køreegenskaber pga. denlavere vægt på fronten. Derfor vil den kunne tage sving noget hurtigere end en 6-benet med samme antal hk. Igen er spørgsmålet bare om du har brug for det? Bilen må tunes 20% ellers ska du betale en merafgift på køretøjet og så kan det gå hen og blive dyrt.

samtidig skal du tænke på at de 6 cylindrede modeller har større bremser og det er der naturligvis en grund til. Når man tuner skal det hele følges ad.

Min rækkefølge til tuning ville være således: opgraderede fjedre og dæmpere, krængningsstabilisatore, tårnstivere, bremser og så til sidst mortuning.

Mosselman turbo (www.mosselmanturbo.com) har tidligere lavet kits til 4 cylindrede så de kunne være værd at kontakte. Hvis kitet har en Tysk godkendelse er det også godkendt i Danmark.

Ellers så kontakt vores egen Rotrex. www.rotrex.dk. De siger jo at de kan lave kompressor kits til alle modeller.
Men regn med en pris på 45-50.000kr. Rigtige hk er ikke billige...

Det vil jo være bedst og godt for bilen hvis man borer cylinder hvis man ikke tager prisen i betragtning, men kelleners sport tilbyder det jo ikke til 320i'eren, eller det bare mig som er helt forkert på den.......Jeg har sat mig for mål at nå over de 200 hk mindst hvis det kan lade sig gøre!
exo-ak-dk is offline   Denmark
0
Reply With Quote