View Single Post
      05-19-2008, 01:18 AM   #104
Brynjolfur
Lieutenant
Denmark
5
Rep
572
Posts

Drives: E90
Join Date: Jan 2008
Location: Denmark

iTrader: (0)

Jeg tror at forklaringen er økonomi. Det er alt andet lige billigere at nøjes med at have så få komponenter som overhovedet muligt i en produktion. Ved at lave så meget som overhovedet muligt ens kan der spares opstillingstid, lagerplads, fejlmuligheder mm. Og når bilerne så er solgt så er der hele reservedelslogistiken som kan forenkles. Det er rigtigt mange penge der kan spares.

Jeg tror i øvrigt at første gang BMW "snød" med modelbetegnelsen var da 745i kom på gaden, det var en 3.2 med turbo. På diesel siden er det det samme. 325d, 330d og 335d er stort set samme maskine på 3 liter (det er ikke helt rigtigt, blokken er anderledes på 335d men krumtap, plejlstænger og stempler er stadig de samme.) Der er det samme med Gearkasser, her bruger man den samme 6 trins automat fra ZF i rigtigt mange modeller, både benzin og diesel.

Jeg ved ikke om der kommer en 323i men der kommer helt sikkert en 323d med motoren fra 1eren (den samme 2 liters diesel som anvendes i 18d og 20d blot med to turboer som på 35d) og så tror jeg at 325d forsvinder. 23d yder lidt mere end 25d så det ville være nærliggende at droppe den store 6er og nøjes med den lettere 4er. Der er så lige det med gangkulturen men det kan være at økonomi vejer tungere, også for forbrugerne.

Hvis du har BMW ETK kan du på de enkelte reservedele se hvor de går igen og det er helt utroligt hvor mange stumper der genbruges i mange modeller. Derfor - økonomi er mit bud :-)
Appreciate 0