E90Post
 


 
BMW 3-Series (E90 E92) Forum > BMW E90/E92/E93 3-series General Forums > Regional Forums > Europe (Continental) > Danskere... How many Danes?



Reply
 
Thread Tools Search this Thread
      01-02-2009, 07:06 PM   #1299
tseemann
Second Lieutenant
Denmark
13
Rep
236
Posts

Drives: E90 LCI 325i
Join Date: May 2008
Location: Denmark

iTrader: (0)

Quote:
Originally Posted by exo-ak-dk View Post
Skal måske også selv prøve det....

Ved bare ikke hvordan proceduren foregår....

skyl --> shampoo --> voks --> poler?
Det her er vist den mere eller mindre officielle gør-det-selv-guide på bimmerpost:
http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=9145

(David N, som har skrevet guiden, er i øvrigt admin på www.detailersclub.com)
__________________
///T
Appreciate 0
      01-03-2009, 06:01 AM   #1300
Nic320si
Lieutenant
Nic320si's Avatar
Denmark
21
Rep
408
Posts

Drives: E92 BMW 335i N54
Join Date: Sep 2007
Location: Denmark, Copenhagen

iTrader: (0)

Quote:
Originally Posted by tseemann View Post
Jeg kan ikke forstå din skepsis overfor det nye styretøj - jeg antager at vi taler om servotronic her. Personligt synes jeg at det er en markant forbedring i forhold til det gamle. Min kone har overtaget min 1'er, som er uden servotronic og jeg har prøvekørt en del 3'ere, også uden servotronic. Servoen i min nye E90 er superlækker til sammenligning. Servostyrken reguleres, så vidt jeg kan mærke, trinløst i forhold til hastigheden. Ved ingen eller meget lav hastighed er den let som en fjer, men så snart man kommer lidt op i fart, er den kontant og præcis.

Min er Black Sapphire Metallic og dermed knap så sart, men stadig sort Jeg har ladet mig fortælle at lakken ikke har godt af at blive poleret for ofte, så derfor vil jeg hellere beskytte den så meget som muligt og nøjes med at vaske den let indimellem. Hvor tit polerer du din? (Altså bilen )
BMW har monteret det nye styrtøj for at spare på benzinen (del af deres efficient dynamics program). Det kræver mindre at drive elmotoren. Det er efter min mening for slapt, mangler fuldstændig kommunikation med vejen (dog stadigt bedre end konkurrenternes) så jeg syntes det er et ærgeligt sted at spare på brændstoffet. I det mindste har M-modellerne stadig det rigtige styretøj, men dem har jeg desværre ikke råd til.
Håber at BMW kommer til fornuft.
Det er fint at du er tilfreds (det er trods alt det vigtigste) og måske er det blevet bedre med faceliftet (har ikke prøvet en LCI 325i). Så vidt jeg ved har BMW ændret sporvidden lidt og måske gør dette en forskel i forhold til min fætters 325i. (Han er ikke særlig tilfreds med bilen og syntes specielt den mangler præcision i styringen når vi kører Track days).
Men netop det med at det føles let ved lavt fart er efter min mening slet ikke i BMWs sportslige ånd.

Det er ikke noget problem at polere lakken ofte, man skal bare ikke bruge de grove midler for ofte.
Jeg polerer bilen 1 gang hver 2. måned ca.

Vask, claybar/rensespray,voks.
Appreciate 0
      01-03-2009, 07:58 AM   #1301
tseemann
Second Lieutenant
Denmark
13
Rep
236
Posts

Drives: E90 LCI 325i
Join Date: May 2008
Location: Denmark

iTrader: (0)

Quote:
Originally Posted by Nic320si View Post
Men netop det med at det føles let ved lavt fart er efter min mening slet ikke i BMWs sportslige ånd.
Jeg kører ikke sportsligt ved lav fart , så for mig er det et helt ok kompromis.

Quote:
Originally Posted by Nic320si View Post
Det er ikke noget problem at polere lakken ofte, man skal bare ikke bruge de grove midler for ofte.
Jeg polerer bilen 1 gang hver 2. måned ca.

Vask, claybar/rensespray,voks.
Ja, jeg må vel se at komme i gang med knofedtet. Polerer du også om vinteren?
__________________
///T
Appreciate 0
      01-03-2009, 02:11 PM   #1302
Nic320si
Lieutenant
Nic320si's Avatar
Denmark
21
Rep
408
Posts

Drives: E92 BMW 335i N54
Join Date: Sep 2007
Location: Denmark, Copenhagen

iTrader: (0)

Quote:
Originally Posted by tseemann View Post
Jeg kører ikke sportsligt ved lav fart , så for mig er det et helt ok kompromis.



Ja, jeg må vel se at komme i gang med knofedtet. Polerer du også om vinteren?
Så går jeg ud fra at du ikke kører så meget banekørsel...

Og for at slå det helt på plads mener jeg stadigvæk at BMW er langt foran alle de andre når det gælder forholdet mellem sport og komfort men at spare 0.004 km/l ved at tage noget af følelsen fra styringen er ikke "Den Ulitimative Kørermaskine" men nærmere "det ultimative PR-stunt" i en marketing-styret verden og sådan er det nok bare...

Ja jeg plejer også at gøre det i de kolde måneder... Det tager lang tid men er arbejdet værd. Din farve er ganske taknemmelig at arbejde med. Hvis du er nybegynder og bare vil ha et ok resultat kan du evt. købe BMWs egen voks. Den er meget nem at arbejde med. Husk at rens lakken helt før du begynder. Evt en spand vand med en gang alm. sulfo. Det fjerner gerne den klisterede hinde fra den voks din bil nok har fået ved levering. Specielt hvis de har brugt Sonax-produkter er det en god ide at rense lakken helt ned. Sonax har en tendens til at få alt go voks til at ligne leverpostej...
Appreciate 0
      01-03-2009, 03:49 PM   #1303
exo-ak-dk
Black Magic Wheels - BMW
exo-ak-dk's Avatar
Denmark
36
Rep
1,090
Posts

Drives: E90
Join Date: Aug 2007
Location: Denmark

iTrader: (0)

Jeg syntes også det "tunge" sportslige styr bmw'en har nu er helt okay.....det gør at føles som at køre en rigtig bil og ikke en japanerbil som er proppet med alle mulige systemer....

Derfor jeg hader at køre min søsters bil! rattet er så let, at man skulle tro det var løgn...kan køre med kun lillefingeren på rattet!
Appreciate 0
      01-04-2009, 03:40 AM   #1304
Brynjolfur
Lieutenant
Denmark
5
Rep
572
Posts

Drives: E90
Join Date: Jan 2008
Location: Denmark

iTrader: (0)

Quote:
Originally Posted by tseemann View Post
Servoen i min nye E90 er superlækker til sammenligning. Servostyrken reguleres, så vidt jeg kan mærke, trinløst i forhold til hastigheden. Ved ingen eller meget lav hastighed er den let som en fjer, men så snart man kommer lidt op i fart, er den kontant og præcis
Øhhh, sådan fungerer den almindelige servo også??? Mig bekendt er det kun Fiat der har sat en knap til at skifte mellem meget eller lidt servounderstøttelse (kaldet "City"), BMW har altid kørt med hastighedsreguleret servounderstøttelse.
Appreciate 0
      01-04-2009, 05:39 AM   #1305
tseemann
Second Lieutenant
Denmark
13
Rep
236
Posts

Drives: E90 LCI 325i
Join Date: May 2008
Location: Denmark

iTrader: (0)

Quote:
Originally Posted by Nic320si View Post
Så går jeg ud fra at du ikke kører så meget banekørsel...

Og for at slå det helt på plads mener jeg stadigvæk at BMW er langt foran alle de andre når det gælder forholdet mellem sport og komfort men at spare 0.004 km/l ved at tage noget af følelsen fra styringen er ikke "Den Ulitimative Kørermaskine" men nærmere "det ultimative PR-stunt" i en marketing-styret verden og sådan er det nok bare...
Quote:
Originally Posted by Brynjolfur View Post
Øhhh, sådan fungerer den almindelige servo også??? Mig bekendt er det kun Fiat der har sat en knap til at skifte mellem meget eller lidt servounderstøttelse (kaldet "City"), BMW har altid kørt med hastighedsreguleret servounderstøttelse.
Der er stadig stor forskel på standardservoen og servotronic på E90.

Servotronic kunne tidligere kun fås på xi modeller, men er med E90 LCI blevet standard på de sekscylindrede versioner.

Så vidt jeg er orienteret, er servostyrken på standardservoen ikke fartafhængig som med servotronic, men derimod motor-omdrejningsafhængig.

Efter min mening er servotronic en klar forbedring; Ved parkering o.lign. er den meget lettere at manøvrere end standardservoen, og så snart man kommer lidt op i fart, er den (mindst) ligeså præcis og kontant som standard - så vidt jeg kan bedømme, uden at have kørt banekørsel med nogen af dem

Der findes desuden endnu en variant, kaldet Active Steering, som varierer forholdet mellem omdrejninger på rattet og styreudslaget, så der ved lav hastighed skal drejes væsentligt mindre på rattet, for at få fuldt styreudslag. Active Steering kan tilkøbes for ca. 30k.

Servotronic har i øvrigt altid været standardudstyr på E9x M3, så helt usportsligt kan det vel ikke være
__________________
///T

Last edited by tseemann; 01-04-2009 at 06:07 AM..
Appreciate 0
      01-04-2009, 06:25 AM   #1306
BMWagain
Lieutenant
BMWagain's Avatar
Sweden
15
Rep
487
Posts

Drives: F11 535i 2011
Join Date: May 2006
Location: Sweden

iTrader: (0)

Garage List
2011 535iA  [0.00]
2009 BMW K1300S  [0.00]
2009 335iA Touring  [0.00]
2009 335iA Touring  [0.00]
2007 325iT  [0.00]
2007 325iT  [0.00]
2007 325i  [0.00]
2007 325iT  [0.00]
Servotronic och elektrisk servo finns inte på 335rna.
Bilen är ganska tungstyrd i stan.
Appreciate 0
      01-04-2009, 09:09 AM   #1307
Brynjolfur
Lieutenant
Denmark
5
Rep
572
Posts

Drives: E90
Join Date: Jan 2008
Location: Denmark

iTrader: (0)

Quote:
Originally Posted by tseemann View Post
Der er stadig stor forskel på standardservoen og servotronic på E90.

Servotronic kunne tidligere kun fås på xi modeller, men er med E90 LCI blevet standard på de sekscylindrede versioner.

Så vidt jeg er orienteret, er servostyrken på standardservoen ikke fartafhængig som med servotronic, men derimod motor-omdrejningsafhængig.

Efter min mening er servotronic en klar forbedring; Ved parkering o.lign. er den meget lettere at manøvrere end standardservoen, og så snart man kommer lidt op i fart, er den (mindst) ligeså præcis og kontant som standard - så vidt jeg kan bedømme, uden at have kørt banekørsel med nogen af dem

Der findes desuden endnu en variant, kaldet Active Steering, som varierer forholdet mellem omdrejninger på rattet og styreudslaget, så der ved lav hastighed skal drejes væsentligt mindre på rattet, for at få fuldt styreudslag. Active Steering kan tilkøbes for ca. 30k.

Servotronic har i øvrigt altid været standardudstyr på E9x M3, så helt usportsligt kan det vel ikke være
Nope, det er ikke motorens omdrejninger der bestemmer noget som helst, det ville også være for tåbeligt. Servotronic er, som Nic320si skriver, indført for at spare brændstof, ligesom elektrisk vandpumpe, jalousi foran køleren, avanceret generatorstyring (lader "voldsomt" ved opbremsning) og start stop automatik. Men der er også et par andre aspekter, det er betydeligt billigere og det er en del lettere end det "almindelige" hydrauliske system. Om man så kan lide det ene frem for det andet er vel en smagssag, en ting er dog sikkert, det konventionelle servosystem er uddøende uanset om man kan lide det eller ej.
Appreciate 0
      01-04-2009, 09:11 AM   #1308
tseemann
Second Lieutenant
Denmark
13
Rep
236
Posts

Drives: E90 LCI 325i
Join Date: May 2008
Location: Denmark

iTrader: (0)

Quote:
Originally Posted by BMWagain View Post
Servotronic och elektrisk servo finns inte på 335rna.
Bilen är ganska tungstyrd i stan.
Vil det sige at du ikke har servotronic på din LCI 335'er?

Det kan undre mig, eftersom min 325'er har det, men der er måske forskel på standardudstyret fra land til land. Det er muligvis kun i Danmark servotronic er blevet standard på de sekscylindrede ... ?
__________________
///T
Appreciate 0
      01-04-2009, 09:18 AM   #1309
BMWagain
Lieutenant
BMWagain's Avatar
Sweden
15
Rep
487
Posts

Drives: F11 535i 2011
Join Date: May 2006
Location: Sweden

iTrader: (0)

Garage List
2011 535iA  [0.00]
2009 BMW K1300S  [0.00]
2009 335iA Touring  [0.00]
2009 335iA Touring  [0.00]
2007 325iT  [0.00]
2007 325iT  [0.00]
2007 325i  [0.00]
2007 325iT  [0.00]
Akkurat.
325 har det. Ikke 335. Har inget med Danmark o göra. Men det går lika bra utan.
Servon är hydraulstyrd. Ingen el där inte. Men jag har bromsregeneration
Finns ingen jalousi framför kylaren heller. För att 335 blir så varm av turbona o BMW inte riskerar någon malfunction med jalousi.grejen.

Last edited by BMWagain; 01-04-2009 at 09:40 AM..
Appreciate 0
      01-04-2009, 09:22 AM   #1310
Brynjolfur
Lieutenant
Denmark
5
Rep
572
Posts

Drives: E90
Join Date: Jan 2008
Location: Denmark

iTrader: (0)

Quote:
Originally Posted by tseemann View Post
Vil det sige at du ikke har servotronic på din LCI 335'er?

Det kan undre mig, eftersom min 325'er har det, men der er måske forskel på standardudstyret fra land til land. Det er muligvis kun i Danmark servotronic er blevet standard på de sekscylindrede ... ?
Der er ikke alle det er std på. Hvis du kigger på realoem.com så er begge systemer nævnt på alle LCI modeller. Hvornår der er det ene og det andet ved jeg ikke, måske man kan vælge hvis man er opmærksom på det?
Appreciate 0
      01-04-2009, 09:36 AM   #1311
tseemann
Second Lieutenant
Denmark
13
Rep
236
Posts

Drives: E90 LCI 325i
Join Date: May 2008
Location: Denmark

iTrader: (0)

Quote:
Originally Posted by Brynjolfur View Post
Nope, det er ikke motorens omdrejninger der bestemmer noget som helst, det ville også være for tåbeligt. Servotronic er, som Nic320si skriver, indført for at spare brændstof, ligesom elektrisk vandpumpe, jalousi foran køleren, avanceret generatorstyring (lader "voldsomt" ved opbremsning) og start stop automatik. Men der er også et par andre aspekter, det er betydeligt billigere og det er en del lettere end det "almindelige" hydrauliske system. Om man så kan lide det ene frem for det andet er vel en smagssag, en ting er dog sikkert, det konventionelle servosystem er uddøende uanset om man kan lide det eller ej.
Jeg troede egentlig at den klassiske hydrauliske servo fungerede ved hjælp af en hydraulisk pumpe koblet direkte på motoren, og dermed afhængig af motoren omdrejningstal, hvorfor der også anvendes en eller anden form for mekanisk bypass ventil for at begrænse trykket fra pumpen ved meget høje omdrejningstal.

Den elektrohydrauliske servo (som Servotronic hører under) er udstyret med elektronisk styring af det hydrauliske tryk, som derfor kan justeres i forhold til bilens faktiske fart på vejen frem for motorens omdrejningstal.

Tåbeligt eller ej, så er andre enige i, at det er sådan det fungerer:

Tråd på bimmerfest.com

Wikipedia (Se afsnittet "Servotronic")

...og fra bmw.com:

http://www.bmw.com/com/en/insights/t...rvotronic.html
__________________
///T
Appreciate 0
      01-04-2009, 09:52 AM   #1312
tseemann
Second Lieutenant
Denmark
13
Rep
236
Posts

Drives: E90 LCI 325i
Join Date: May 2008
Location: Denmark

iTrader: (0)

Quote:
Originally Posted by Brynjolfur View Post
Der er ikke alle det er std på. Hvis du kigger på realoem.com så er begge systemer nævnt på alle LCI modeller. Hvornår der er det ene og det andet ved jeg ikke, måske man kan vælge hvis man er opmærksom på det?
Så vidt jeg kan se, kender realoem.com tilsyneladende kun til produktionsdatoer t.o.m. 06/2008, så de kan nok ikke fortælle os hvilke LCI modeller der har servotronic.
__________________
///T
Appreciate 0
      01-04-2009, 09:55 AM   #1313
Brynjolfur
Lieutenant
Denmark
5
Rep
572
Posts

Drives: E90
Join Date: Jan 2008
Location: Denmark

iTrader: (0)

Quote:
Originally Posted by tseemann View Post
Jeg troede egentlig at den klassiske hydrauliske servo fungerede ved hjælp af en hydraulisk pumpe koblet direkte på motoren, og dermed afhængig af motoren omdrejningstal, hvorfor der også anvendes en eller anden form for mekanisk bypass ventil for at begrænse trykket fra pumpen ved meget høje omdrejningstal.

Den elektrohydrauliske servo (som Servotronic hører under) er udstyret med elektronisk styring af det hydrauliske tryk, som derfor kan justeres i forhold til bilens faktiske fart på vejen frem for motorens omdrejningstal.

Tåbeligt eller ej, så er andre enige i, at det er sådan det fungerer:

Tråd på bimmerfest.com

Wikipedia (Se afsnittet "Servotronic")

...og fra bmw.com:

http://www.bmw.com/com/en/insights/t...rvotronic.html
Tja, papir er taknemmeligt. Servopumpen giver fuld tryk allerede fra tomgang men "hjælpen" reduceres så ved øget hastighed. Hvis det var tilfældet at motorens omdrejninger var bestemmende, så ville du opnå at servoen var sat ud af kraft ved fx 6000 omdrejninger i 1 gear men havde fuld effekt ved 1000 omd i 6 gear, det ville give en noget "hakkende" styringsfornemmelse hver gang man skifter gear. Den hastighedsafhængige effekt er i øvrigt primært indført for at undgå urolig kørsel/styring ved høje hastigheder.

Men det er da muligt at man med det elektriske system har mulighed for at lave tingene mere progresive end hidtil, det vil jeg ikke forsværge.
Appreciate 0
      01-04-2009, 10:00 AM   #1314
Brynjolfur
Lieutenant
Denmark
5
Rep
572
Posts

Drives: E90
Join Date: Jan 2008
Location: Denmark

iTrader: (0)

Quote:
Originally Posted by tseemann View Post
Så vidt jeg kan se, kender realoem.com tilsyneladende kun til produktionsdatoer t.o.m. 06/2008, så de kan nok ikke fortælle os hvilke LCI modeller der har servotronic.
Det er nu sjældent at BMW skifter specifikationer midt i produktionsår og når LCI er med, så vælger jeg at tolke det således at begge systemer er mulige på minimum det første LCI år :-)
Appreciate 0
      01-04-2009, 10:14 AM   #1315
tseemann
Second Lieutenant
Denmark
13
Rep
236
Posts

Drives: E90 LCI 325i
Join Date: May 2008
Location: Denmark

iTrader: (0)

Quote:
Originally Posted by Brynjolfur View Post
Det er nu sjældent at BMW skifter specifikationer midt i produktionsår og når LCI er med, så vælger jeg at tolke det således at begge systemer er mulige på minimum det første LCI år :-)
LCI blev først produceret fra 09/2008, så mon ikke realoem.com mangler at blive opdateret mht. LCI reservedele?
__________________
///T
Appreciate 0
      01-04-2009, 10:20 AM   #1316
Brynjolfur
Lieutenant
Denmark
5
Rep
572
Posts

Drives: E90
Join Date: Jan 2008
Location: Denmark

iTrader: (0)

Quote:
Originally Posted by tseemann View Post
LCI blev først produceret fra 09/2008, så mon ikke realoem.com mangler at blive opdateret mht. LCI reservedele?
Næppe. Realoem bygger på ETK som altid udkommer FØR en given model lander på gaden. Selv helt nye biler skal indimellem bruge reservedele. Der er flere eksempler på at ETK har haft reservedelsnumre på modeller et år før de pågældende modeller bliver solgt til slutbrugerne.
Appreciate 0
      01-04-2009, 10:28 AM   #1317
Brynjolfur
Lieutenant
Denmark
5
Rep
572
Posts

Drives: E90
Join Date: Jan 2008
Location: Denmark

iTrader: (0)

Er det i øvrigt ikke osse en komplet ligegyldig diskution? Vi kan bare konstatere at BMW åbenbart ikke generelt er gået over til Servotronic uvist hvorfor, længere er den vel ikke. Og så vi kan nok ikke forvente at alle er lige begejstrede når noget nyt indføres, det hedder konservatisme :-) Men at fremtiden er Servotronic er der nok heller ikke nogen tvivl om, uanset.
Appreciate 0
      01-04-2009, 10:31 AM   #1318
tseemann
Second Lieutenant
Denmark
13
Rep
236
Posts

Drives: E90 LCI 325i
Join Date: May 2008
Location: Denmark

iTrader: (0)

Quote:
Originally Posted by Brynjolfur View Post
Tja, papir er taknemmeligt. Servopumpen giver fuld tryk allerede fra tomgang men "hjælpen" reduceres så ved øget hastighed. Hvis det var tilfældet at motorens omdrejninger var bestemmende, så ville du opnå at servoen var sat ud af kraft ved fx 6000 omdrejninger i 1 gear men havde fuld effekt ved 1000 omd i 6 gear, det ville give en noget "hakkende" styringsfornemmelse hver gang man skifter gear. Den hastighedsafhængige effekt er i øvrigt primært indført for at undgå urolig kørsel/styring ved høje hastigheder.
Jeg er helt med på din pointe - jeg undrede mig også gevaldigt, da jeg første gang hørte at den hydrauliske servos tryk var afhængig af motorens omdrejningstal. Ikke desto mindre, er det sådan den beskrives flere steder. Jeg er enig I at det ikke giver mening, med mindre der er noget som kompenserer for kraftige udsving i omdrejningstallet ved gearskift.

Men uanset hvad, så kan jeg varmt anbefale servotronic. Jeg har altid været meget glad for det forholdsvis stramme styretøj i min gamle E46 og ligeledes i 1'eren, men servoen i den nye E90 LCI er alligevel en sand fornøjelse.
__________________
///T
Appreciate 0
      01-04-2009, 10:35 AM   #1319
tseemann
Second Lieutenant
Denmark
13
Rep
236
Posts

Drives: E90 LCI 325i
Join Date: May 2008
Location: Denmark

iTrader: (0)

Quote:
Originally Posted by Brynjolfur View Post
Næppe. Realoem bygger på ETK som altid udkommer FØR en given model lander på gaden. Selv helt nye biler skal indimellem bruge reservedele. Der er flere eksempler på at ETK har haft reservedelsnumre på modeller et år før de pågældende modeller bliver solgt til slutbrugerne.
OK. Jeg kender ikke realoem.com - konstaterede bare at deres produktionsdatoer stoppede før LCI.
__________________
///T
Appreciate 0
      01-04-2009, 10:38 AM   #1320
tseemann
Second Lieutenant
Denmark
13
Rep
236
Posts

Drives: E90 LCI 325i
Join Date: May 2008
Location: Denmark

iTrader: (0)

Quote:
Originally Posted by Brynjolfur View Post
Er det i øvrigt ikke osse en komplet ligegyldig diskution? Vi kan bare konstatere at BMW åbenbart ikke generelt er gået over til Servotronic uvist hvorfor, længere er den vel ikke. Og så vi kan nok ikke forvente at alle er lige begejstrede når noget nyt indføres, det hedder konservatisme :-) Men at fremtiden er Servotronic er der nok heller ikke nogen tvivl om, uanset.
Vi diskuterer ikke - vi skændes

Jeg er helt enig. Og er også selv meget konservativ, men nogle gange er fornyelser bedre end det konserverede
__________________
///T
Appreciate 0
Reply

Bookmarks

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off



All times are GMT -5. The time now is 01:54 PM.




e90post
Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions Inc.
1Addicts.com, BIMMERPOST.com, E90Post.com, F30Post.com, M3Post.com, ZPost.com, 5Post.com, 6Post.com, 7Post.com, XBimmers.com logo and trademark are properties of BIMMERPOST