View Single Post
      10-27-2008, 01:57 PM   #996
Chunga
Captain
Chunga's Avatar
Denmark
37
Rep
903
Posts

Drives: E90 black saphire 2008
Join Date: Nov 2007
Location: Denmark, sealand

iTrader: (0)

Jeg har mærket finanskrisen på den måde at der er mere efterspørgsel efter mine varer. Jeg importere varer fra østen og sælger til grossister, byggemarkeder og andre kæder samt netbutikker. Stikdåser, forlængerledninger, kabelruller, lamper, fittings, kompressionsfittings, kuglehaner og mange andre ting.
Den stigene efterspørgsel kommer som regel i kriser som denne. Folk skal renovere, eller de var allerede i gang med det. Så vælger de typisk mine varer lige nu i stedet for den dyre model. Jeg har også de dyre modeller, så min omsætning vil typisk være den samme. Det har de sidste 13 år vist jeg har været på markedet. Markedet bliver bare flyttet fra et segment til et andet. Men det er de samme kunder.
Problemet lige nu er dollorkursen. Den er lidt for høj til at jeg kan holde de priser er er lavet i årsaftaler. Et andet problem er at jeg ikke lige kan hente et par mill. i banken til udviddet varerlager, uden at skulle sidde i møde om det først. Det skulle jeg bestemt ikke sidste år. Men det er er alt sammen normalt.
Krisen vil jo heller ikke varer evigt. Men der er ikke noget kritisk. Jeg er dog lige nervøs over bankens stigende forbehold, samt extremt voksende renter og udgifter. Det kan stoppe planlagt vækst. Men så må man bare holde lav profil til det er overstået.
En anden bekymring er de mange virksomheds lukninger i Shenzhen hvorfra jeg henter størstedelen af mine varer. Hvis hele krisen i perle deltaet breder sig har jeg et problem med forudbetaling. Alene i Hong Kong området vil der inden jul estimeret være 2.5 mill flere arbejdsløse. Shenzhen vil samtidig gå ned med en øget styrke på ca. 2 mill. folk.
Jeg ved fra China Dayli som jeg læser hver dag selvfølelig i min jobsituation at Bank of Chiana er nødt til at gå ind og kikke på de enkelte virksomheder i stedet for som nu at tage hele områder over en kam. Igen i dag lukkede hong kong børsen med et minus på 12 procent. Se det ser ikke godt ud.
Det betyder jeg sagtens kan sælge mine varer. Jeg kan dog få problemer med:
1. at få dem financeret
2. at få dem produceret
3. at kunne få dem produceret, men at virksomheden der producere kan lukke under produktionen og jeg dermed mister mine 30% forudbetaling.

Lad os bare få den her krise overstået stille og roligt.

Jeg rejser snarrest tilbage til Guangzhou for at kikke på de virksomheder jeg arbejder med. Eneste man kan gøre.
__________________
Appreciate 0