|
|
|
|
|
|
BMW Garage | BMW Meets | Register | Search | Today's Posts | Mark Forums Read |
|
BMW 3-Series (E90 E92) Forum
>
Danskere... How many Danes?
|
|
11-10-2008, 01:37 AM | #1079 | |
Lieutenant
21
Rep 408
Posts |
Quote:
Men der er nu stadig firmaer der tuner N/A BMWerne. Selvom de ildelugtende diesel-hakkere er blevet populære er benzin-modellerne stadig entusiasternes valg. Mht. chiptuning eksempelvis tilbyder Hamann Motorsport (www.hamann-motorsport.de) tuning til stort set alle varianter. Kelleners Sport tilbyder komplet N/A ombygning til 330i. Her blir motoren på gammeldags facon boret op til 3.2 liter, med krumtap, sportsknaster og det hele. Slutydelse 306hk. Så selvfølgelig kan det lade sig gøre. Spørgsmålet er bare hvor meget du vil ofre. Glem alt om at fjene katten. Enten ska du smide en sports kat på eller også droppe det helt og montere en kompressor i stedet. Det vil nok være den mest fornuftige løsning. En tunet 4 cylindret BMW vil have bedre køreegenskaber pga. denlavere vægt på fronten. Derfor vil den kunne tage sving noget hurtigere end en 6-benet med samme antal hk. Igen er spørgsmålet bare om du har brug for det? Bilen må tunes 20% ellers ska du betale en merafgift på køretøjet og så kan det gå hen og blive dyrt. samtidig skal du tænke på at de 6 cylindrede modeller har større bremser og det er der naturligvis en grund til. Når man tuner skal det hele følges ad. Min rækkefølge til tuning ville være således: opgraderede fjedre og dæmpere, krængningsstabilisatore, tårnstivere, bremser og så til sidst mortuning. Mosselman turbo (www.mosselmanturbo.com) har tidligere lavet kits til 4 cylindrede så de kunne være værd at kontakte. Hvis kitet har en Tysk godkendelse er det også godkendt i Danmark. Ellers så kontakt vores egen Rotrex. www.rotrex.dk. De siger jo at de kan lave kompressor kits til alle modeller. Men regn med en pris på 45-50.000kr. Rigtige hk er ikke billige... |
|
Appreciate
0
|
11-10-2008, 03:56 AM | #1080 | |
Lieutenant
5
Rep 572
Posts |
Quote:
At der tilsyneladende er så mange der tuner walvetronic motorer var jeg ikke klar over, sorry. Hvis man kigger på de "anerkendte" tunere (undskyld udtrykket) som BMW tidligere har arbejdet så meget sammen med Hartge og Alpina, så er programmet efterhånden skrumpet ind og motortuning er der meget lidt af tilbage. Selv Racing Dynamics som ellers har været meget fremme i skoene tilbyder kun +12 Hk på den nye M3, intet til andre modeller; det er sq skuffende. Viborg autoteknik har i tidens løb tunet mange BMWer, prøv at ringe til dem, de burde vide "noget": 86 60 19 04 Diskutionen ildelugtende diesel eller benzin har vel ikke så meget med sagen at gøre? Der kan være rigtigt mange grunde til at vælge det ene frem for det andet eller omvendt, det må den enkelte gøre op med sig selv. Uanset hvad man vælger, så gælder det om at få brændt noget fossilt brændsel af mens det der billigt, så vi kan få noget gang i den drivhuseffekt. Jeg ville så gerne have en daddelpalme i haven, de er så dekorative |
|
Appreciate
0
|
11-10-2008, 08:53 AM | #1081 | |
Black Magic Wheels - BMW
36
Rep 1,090
Posts |
Quote:
Det vil jo være bedst og godt for bilen hvis man borer cylinder hvis man ikke tager prisen i betragtning, men kelleners sport tilbyder det jo ikke til 320i'eren, eller det bare mig som er helt forkert på den.......Jeg har sat mig for mål at nå over de 200 hk mindst hvis det kan lade sig gøre! |
|
Appreciate
0
|
11-10-2008, 02:04 PM | #1082 |
Major
13
Rep 1,123
Posts |
|
Appreciate
0
|
11-10-2008, 03:49 PM | #1084 | |
Major
13
Rep 1,123
Posts |
Quote:
Men kan vi i fremtiden holde jul under en parasol på stranden er det ok med mig........ |
|
Appreciate
0
|
11-10-2008, 04:15 PM | #1085 | |
Enlisted Member
2
Rep 44
Posts |
Quote:
Standart: 125 kW / 170 hp at 6100 rpm torque 210 Nm at 3500 rpm Tun: 148 kW / 201 hp at 6100 rpm 265 Nm at 3500 rpm Pris: 1349 euro Hvad de laver ved motoren kan jeg ikke lige gennemskue, men 31 Hk/55 Nm på en sugemotor, -det er godt gået for ca. 10.000 kr Min 318i har samme 2,0 l motor (143 Hk) ifølge BMW mekanikere ved terminalen i Egå, men med anden software i styreboksen. Så det skulle være nemt at finde de 170 Hk frem i den, men jeg har ikke kunnet finde nogle der kan, -endnu. -Det er sgu nok fordi at bilen betragtes som en ægte MORFAR model ( ISÆR i udlandet ) at der ikke er nogle der gider at "knække koden". De kunder der vil have 170 Hk køber jo nok sådan en fra starten...
__________________
Med venlig hilsen SOLHUNDEN |
|
Appreciate
0
|
11-11-2008, 02:34 AM | #1086 | |
Lieutenant
5
Rep 572
Posts |
Quote:
Oveni prisen skal så lægges en lille køretur til det østlige Østrig, der er også så smukt. |
|
Appreciate
0
|
11-11-2008, 05:20 AM | #1087 | |
Enlisted Member
2
Rep 44
Posts |
Quote:
Der var også engang en dansk forhandler ??? Jeg havde en kammerat der fik chippet hans Audi A4 1,8T med er Wetterauer chip. Den holdte hvad de lovede af effekt, modsat en tuner fra Padborg ( Kan ikke huske navnet, men det var noget lort )
__________________
Med venlig hilsen SOLHUNDEN |
|
Appreciate
0
|
11-11-2008, 07:43 AM | #1088 | |
Lieutenant
5
Rep 572
Posts |
Quote:
Hvorfor køre til Bremen eller Hanover hvis man har mulighed for at køre længere? Det er jo netop det der er fedt med BMW, at køre langt. |
|
Appreciate
0
|
11-11-2008, 12:29 PM | #1089 | |
Enlisted Member
2
Rep 44
Posts |
Quote:
Valget faldt derefter på en Wetterauer chip. De lovede 190 HK/290 Nm, bilen blev rullet og resultatet blev en afvigelse på -1 Hk. Det var til at leve med. Jeg har i flere tyske bilblade læst rosende test af Wetterauers produkter, så det ville undre mig meget hvis de pludselig lover mere end hvad de kan holde. Men igen: 265 Nm på en 2,0 sugemotor, -det lyder af meget... Jeg gad vide hvad de gør ved den ?
__________________
Med venlig hilsen SOLHUNDEN |
|
Appreciate
0
|
11-11-2008, 01:49 PM | #1090 | |
Black Magic Wheels - BMW
36
Rep 1,090
Posts |
Det lyder ret godt at sådan en Chiptuning kan give så mange heste på 170 hk versionen....jeg har så den med 150hk....
Men jeg tror altså ikke det er den store forandring der er, så vidt jeg ved er det jo på dyno, dvs at det er "crank" horse power....så hvis de siger 201 hk på dyno vil det være omkring de 180-190 i "rigtige" hk.....er det ikke det man siger om chiptuninger? tror det letteste i mit tilfælde vil være at smide en kompressor eller turbolader i. Quote:
|
|
Appreciate
0
|
11-11-2008, 02:18 PM | #1091 | |
Lieutenant
5
Rep 572
Posts |
Quote:
Jeg kender ikke Wetterauer, så jeg kan ikke udtale mig om deres produkter. Der er i øvrigt en del herhjemme som har et godt ry, fx Palm i Skovlunde. Han har tradition for at rode med VW men tilbyder også chiptuning af andre mærker. Landberg har jeg også hørt meget godt om. |
|
Appreciate
0
|
11-11-2008, 02:55 PM | #1092 |
Enlisted Member
2
Rep 44
Posts |
Så vidt jeg har forstået så er en bils HK-oplysning altid målt på krumtappen.
Når man så måler den på rullefelt, måler man modstanden i transmisionen, dette resultat lægges så oven i målingen foretaget på de trækkende hjul og så har man et tal der kan sammenlignes med fabrikantens tal. Alternativt kan man pille motoren ud af bilen og måle den i en testbænk..... Men som sagt så er det sådan jeg har forstået det...
__________________
Med venlig hilsen SOLHUNDEN |
Appreciate
0
|
11-12-2008, 05:33 AM | #1093 |
New Member
6
Rep 21
Posts |
Hey gutter..
Jeg skal til at gøre min klar til sommeren. Derfor kigger jeg allerede på fælger nu. Jeg har bestem mig for Breyton GTS men er dog i tvivl om det skal være 19'' eller 20'' Hvad ville i vælge? |
Appreciate
0
|
11-12-2008, 08:34 AM | #1094 |
Black Magic Wheels - BMW
36
Rep 1,090
Posts |
Hey Alan!
De er pisse fede de fælger! Det er et rigtig godt valg! Jeg vil personligt selv vælge 19'... Min subjektive holdning er at 20' vil virke alt for stort! Derimod ved jeg ikke hvilken effekt det vil have i forhold til køreegenskaber og hvordan det bliver påvirket af at der kommer nogle 20' fælger på. Men 19' vil være perfekt synes jeg |
Appreciate
0
|
11-12-2008, 08:57 AM | #1095 |
Second Lieutenant
13
Rep 236
Posts |
|
Appreciate
0
|
11-12-2008, 09:42 AM | #1096 | |
Captain
37
Rep 903
Posts |
Quote:
I følge ham jeg snakkede med da jeg hentede min vogn er der mere end 100 ændringer i motoren i forhold til 2005 modellen
__________________
|
|
Appreciate
0
|
11-12-2008, 10:18 AM | #1097 |
Lieutenant
21
Rep 408
Posts |
Hvis man skal tune en 320i 150hk er kompressor nok det mest fornuftige...
Men som Brynjolfur skriver så tænkt dig godt om. Det er mange penge at smide på tun og hvis bilen i forvejen er rimelig standard skal man også lige bruge min. 10k på undervogn og i det mindste skifte til sportsskiver, klodser og stålflex bremseslanger. Vil gætte på at man godt kan lande omkring de 200hk med en kompressor... Det er efter min mening meget sjovere at køre hurtigt i sving end det er ligeud... Der er altid en eller anden turbo-japser der kan blæse fra dig ligeud |
Appreciate
0
|
11-12-2008, 11:58 AM | #1098 |
Black Magic Wheels - BMW
36
Rep 1,090
Posts |
formuelerede mig selv uklart......jeg taler ikke om ændring på motoren men den ændrig chiptuningen giver.
Hvis du med 170 hk springer op til 200hk er det rigtigt godt. Det jeg så siger er at, det ikke er en stor forandring du vil kunne mærke, da jeg tror at chiptuning kun giver crank horsepower.....dvs du faktisk kun får højst 10 hk |
Appreciate
0
|
11-12-2008, 12:42 PM | #1099 | |
Lieutenant
5
Rep 572
Posts |
Quote:
|
|
Appreciate
0
|
11-12-2008, 01:33 PM | #1100 | |
Enlisted Member
2
Rep 44
Posts |
Quote:
Jeg er godt tilfredse med mine.....
__________________
Med venlig hilsen SOLHUNDEN Last edited by Solhunden; 11-13-2008 at 09:06 AM.. |
|
Appreciate
0
|
Bookmarks |
Thread Tools | Search this Thread |
|
|