E90Post
 


Studio RSR
 
BMW 3-Series (E90 E92) Forum > BMW E90/E92/E93 3-series General Forums > Regional Forums > Europe (Continental) > Danskere... How many Danes?



Reply
 
Thread Tools Search this Thread
      09-01-2008, 03:28 PM   #661
hafnia
Major
hafnia's Avatar
Denmark
13
Rep
1,123
Posts

Drives: E61
Join Date: Jun 2007
Location: Sweden(danish expat)

iTrader: (0)

Jollerbarn, jeg ser lige i din profil at du har gang i en '09 335i E92 - har du bestilt med DKG? En bekendt har netop prøvet en M3 DKG og blev så begejstret, at han bestilte med det samme og gav sin 3mdr. gamle S5 i bytte(ta' den Audi ) - det fungerer vist det skidt!!
Appreciate 0
      09-02-2008, 03:57 AM   #662
jollerbarn
Lieutenant
26
Rep
473
Posts

Drives: 2007 E60 M5, 2004 M3 CSL
Join Date: Oct 2007
Location: Denmark

iTrader: (0)

Quote:
Originally Posted by hafnia View Post
Jollerbarn, jeg ser lige i din profil at du har gang i en '09 335i E92 - har du bestilt med DKG? En bekendt har netop prøvet en M3 DKG og blev så begejstret, at han bestilte med det samme og gav sin 3mdr. gamle S5 i bytte(ta' den Audi ) - det fungerer vist det skidt!!
Hej hafnia,

Jeg ventede _netop_ til '09 for at få den nye iDrive og DCT gearkassen . Jeg har desværre kun selv prøvet M3 med manuelt gear, så jeg har det hele til gode kan man sige. Fra min gamle Altea FR ved jeg dog, at dobbeltkobling er en velsignelse - især på en benziner.

Når vi nu er ved M3 snakken: Hold kæ** et monster. Jeg var med Jan Nygaard på Nürburgring til M3 kørekursus hvor vi havde BMW instruktører på hele dagen. Den bil er virkelig et monster, og den hører simpelthen hjemme på banen.

Edit:
En af M-ingeniørerne der var med havde følgende kommentar til RS4 og S5:
"They're terrible on the track, and they're nose heavy ". S5 har jeg ikke prøvet, men jeg synes den har for få heste ift. det er en V8'er. Den burde have ligeså mange som RS4.
__________________
2008 E91 335d (SOLD)
2009 E92 335i DCT (SOLD)
2007 E60 M5 (SOLD)
2004 E46 M3 CSL (SOLD)
2008 E92 M3 6MT
Appreciate 0
      09-02-2008, 09:12 AM   #663
hafnia
Major
hafnia's Avatar
Denmark
13
Rep
1,123
Posts

Drives: E61
Join Date: Jun 2007
Location: Sweden(danish expat)

iTrader: (0)

Quote:
Originally Posted by jollerbarn View Post
Hej hafnia,

Jeg ventede _netop_ til '09 for at få den nye iDrive og DCT gearkassen . Jeg har desværre kun selv prøvet M3 med manuelt gear, så jeg har det hele til gode kan man sige. Fra min gamle Altea FR ved jeg dog, at dobbeltkobling er en velsignelse - især på en benziner.

Når vi nu er ved M3 snakken: Hold kæ** et monster. Jeg var med Jan Nygaard på Nürburgring til M3 kørekursus hvor vi havde BMW instruktører på hele dagen. Den bil er virkelig et monster, og den hører simpelthen hjemme på banen.

Edit:
En af M-ingeniørerne der var med havde følgende kommentar til RS4 og S5:
"They're terrible on the track, and they're nose heavy ". S5 har jeg ikke prøvet, men jeg synes den har for få heste ift. det er en V8'er. Den burde have ligeså mange som RS4.
Det er helt sikkert en fantastisk køremaskine du har bestilt, glæder mig til at høre din mening når du får den leveret

Ang. M3 er det helt sikkert at en sådan et køretøj gerne måtte stå i min garage. Desværre kommer jeg i fremtiden nok til at køre 40-50K km pr år, så jeg overvejer istedet en E92 335d eller måske den opdaterede 330d, som min næste bil. Hvad er din erfaring med dieslen, er din standard eller "trimmet"?

Mht. S5 har jeg kun prøvet den på korte lige stræk. Lydbilledet er lækkert, men præstationsmæssigt kan den ikke meget mere end 335i, og det burde den jo, som du selv påpeger, kunne med potentialet i V8'eren. Men Audi har vel en RS5 i støbeskeen så.....
Appreciate 0
      09-02-2008, 12:24 PM   #664
jollerbarn
Lieutenant
26
Rep
473
Posts

Drives: 2007 E60 M5, 2004 M3 CSL
Join Date: Oct 2007
Location: Denmark

iTrader: (0)

Quote:
Originally Posted by hafnia View Post
Desværre kommer jeg i fremtiden nok til at køre 40-50K km pr år, så jeg overvejer istedet en E92 335d eller måske den opdaterede 330d, som min næste bil. Hvad er din erfaring med dieslen, er din standard eller "trimmet"?
Min er "trimmet" - til omkring en 330/700 stykker. Det er en fremragende motor, der kan køres med tåspidserne pga. det meget store moment. Den er god i byen, men det er afgjort på de lange stræk og især motorvejs- og landevejskørsel, at den viser sit potentiale. Jeg overvejede seriøst at få samme motor i den næste, men den fås desværre "kun" stadig med den traditionelle step gearkasse. Jeg formoder det er pga. det halvstore momenttal. Det eneste minus jeg har ved den motor er lydbilledet. Den lyder fint i kabinen, men hvis du ruller vinduet ned lyder den som en taxa. Lige på det punkt er i'eren bedre. Ligeledes vil jeg sige, at motoren egentlig trækker på en utraditionel facon. Du har det samme træk i motoren ved stort set alle omdrejninger, så du oplever aldrig det samme ryk som en benziner giver. I stedet bliver du bare blødt skubbet frem ved en konstant fart, som stort set ikke stopper før du når de 250. Hvis du skal køre langt så lyder 330d'eren dog også som en god ide, da den formodentlig vil køre lidt længere pr. liter diesel. Jeg ved dog ikke om den har den samme sekventielle biturbo, eller om de blot har tweaket den gamle single turbo en smule. Der _var_ i hvert fald meget stor forskel på 330d og 335d da jeg prøvede dem.

Quote:
Originally Posted by hafnia View Post
Mht. S5 har jeg kun prøvet den på korte lige stræk. Lydbilledet er lækkert, men præstationsmæssigt kan den ikke meget mere end 335i, og det burde den jo, som du selv påpeger, kunne med potentialet i V8'eren. Men Audi har vel en RS5 i støbeskeen så.....
Jeg synes bare desværre den bil har det samme problem som alle de nye Audier. Motoren ligger alt for langt fremme og forhjulene sidder for langt tilbage. Der er altså grænser for hvor meget quattro kan afhjælpe en i forvejen dårlig vægtfordeling. Styretøjet synes jeg også altid mangler samme feel som der er i en 3'er. Rattet ligner også noget lo**
__________________
2008 E91 335d (SOLD)
2009 E92 335i DCT (SOLD)
2007 E60 M5 (SOLD)
2004 E46 M3 CSL (SOLD)
2008 E92 M3 6MT
Appreciate 0
      09-02-2008, 02:40 PM   #665
hafnia
Major
hafnia's Avatar
Denmark
13
Rep
1,123
Posts

Drives: E61
Join Date: Jun 2007
Location: Sweden(danish expat)

iTrader: (0)

Tak for interessant info Jollerbarn!

Lydbilledet er netop en af mine kæpheste ved diesel, jeg prøvede en 123d coupé ved introduktionen og da jeg koldstartede den, var der altså dømt traktor! Det fortog sig dog så snart den var oppe i fart - iøvrigt glimrende bil, dog lidt for trang i kabinen til min smag.

330d el. 335d, når man vil ha' automat som er standard i 335d, er prisforskellen på de to her i Sverige relatvivt lille: ca 12000kr. Så i sidste ende bliver det et spørgsmål om brændstoføkonomien - 330 skulle iflg. en sælger hos BMW bruge ca. 1l diesel mindre pr 100km end 335, tja vi får se.........

Jeg er helt enig i dine betragtninger omkring Audi, de får jo også smæk af BMW på køredynamikken i stort set alle test.....
Appreciate 0
      09-02-2008, 03:01 PM   #666
exo-ak-dk
Black Magic Wheels - BMW
exo-ak-dk's Avatar
Denmark
36
Rep
1,090
Posts

Drives: E90
Join Date: Aug 2007
Location: Denmark

iTrader: (0)

Quote:
Originally Posted by jollerbarn View Post
Hej hafnia,

Jeg ventede _netop_ til '09 for at få den nye iDrive og DCT gearkassen . Jeg har desværre kun selv prøvet M3 med manuelt gear, så jeg har det hele til gode kan man sige. Fra min gamle Altea FR ved jeg dog, at dobbeltkobling er en velsignelse - især på en benziner.

Når vi nu er ved M3 snakken: Hold kæ** et monster. Jeg var med Jan Nygaard på Nürburgring til M3 kørekursus hvor vi havde BMW instruktører på hele dagen. Den bil er virkelig et monster, og den hører simpelthen hjemme på banen.

Edit:
En af M-ingeniørerne der var med havde følgende kommentar til RS4 og S5:
"They're terrible on the track, and they're nose heavy ". S5 har jeg ikke prøvet, men jeg synes den har for få heste ift. det er en V8'er. Den burde have ligeså mange som RS4.
Hvordan får man sådan et kørekursus? Det lyder rigtig spændende at køre m3 på ringen!
Appreciate 0
      09-03-2008, 12:04 AM   #667
jollerbarn
Lieutenant
26
Rep
473
Posts

Drives: 2007 E60 M5, 2004 M3 CSL
Join Date: Oct 2007
Location: Denmark

iTrader: (0)

Quote:
Originally Posted by exo-ak-dk View Post
Hvordan får man sådan et kørekursus? Det lyder rigtig spændende at køre m3 på ringen!
Det var Jan Nygaard der kontaktede mig via brev omkring det for et halvt års tid siden. Egentlig undrer det mig lidt, fordi det eneste jeg nogensinde har haft med Jan Nygaard at gøre var at have min bil til service der, mens jeg købte den hos Terminalen. Prisen var så vidt jeg husker ~12.000kr. inkl. moms. For de penge fik vi fly tur retur, bus ud til ringen, hotelovernatning, fuld logi, en aften med teori og så en dag på Nürburgring i M3 Coupé. Publikum til turen var temmelig broget. Naturligvis præget af Nordsjællands elite (*host*) af direktører, men der var også nogle lidt yngre iblandt. I det hele taget flinke mennesker.

Jeg ved de har talt om at holde yderligere kurser, og jeg selv planlægger bestemt at tage med til det opfølgende BMW kursus, hvor vi lærer samtlige sving på banen i et 2-3 dages kursus. Det foregår dog i BMW M Coupé - i hvert fald indtil videre.
Hvis du er interesseret, så hiv fat i kasper.olsson@jan-nygaard.dk og meld dig under fanerne som interesseret. Billetterne til den sidste tur røg efter sigende på ca. 48 timer, så der er åbenbart interesse for det.
__________________
2008 E91 335d (SOLD)
2009 E92 335i DCT (SOLD)
2007 E60 M5 (SOLD)
2004 E46 M3 CSL (SOLD)
2008 E92 M3 6MT
Appreciate 0
      09-03-2008, 12:08 AM   #668
jollerbarn
Lieutenant
26
Rep
473
Posts

Drives: 2007 E60 M5, 2004 M3 CSL
Join Date: Oct 2007
Location: Denmark

iTrader: (0)

Quote:
Originally Posted by hafnia View Post
330d el. 335d, når man vil ha' automat som er standard i 335d, er prisforskellen på de to her i Sverige relatvivt lille: ca 12000kr. Så i sidste ende bliver det et spørgsmål om brændstoføkonomien - 330 skulle iflg. en sælger hos BMW bruge ca. 1l diesel mindre pr 100km end 335, tja vi får se.........
Så skal det jo være 335d . Der er en mærkbar forskel. Motoren kan også "trimmes" på en helt andet måde end 30'eren. Mht. lydbilledet, så tror jeg at man vænner sig til det - og endda kommer til at holde af det. Der er noget beroligende og hypnotiserende ved dieselens brummen . Min kammerat Carsten har faktisk en 123d, som han er rigtig glad for. Den har dog ikke i nærheden af de samme kræfter som 335d - synes jeg. I hvert fald ikke når du du træder på speederen ved 100+.
__________________
2008 E91 335d (SOLD)
2009 E92 335i DCT (SOLD)
2007 E60 M5 (SOLD)
2004 E46 M3 CSL (SOLD)
2008 E92 M3 6MT

Last edited by jollerbarn; 09-03-2008 at 01:41 AM..
Appreciate 0
      09-03-2008, 01:49 PM   #669
exo-ak-dk
Black Magic Wheels - BMW
exo-ak-dk's Avatar
Denmark
36
Rep
1,090
Posts

Drives: E90
Join Date: Aug 2007
Location: Denmark

iTrader: (0)

Det lyder rigtig spændende! Det kunne være man skulle prøve det, når man får tid til det!!

Time is money

Quote:
Originally Posted by jollerbarn View Post
Det var Jan Nygaard der kontaktede mig via brev omkring det for et halvt års tid siden. Egentlig undrer det mig lidt, fordi det eneste jeg nogensinde har haft med Jan Nygaard at gøre var at have min bil til service der, mens jeg købte den hos Terminalen. Prisen var så vidt jeg husker ~12.000kr. inkl. moms. For de penge fik vi fly tur retur, bus ud til ringen, hotelovernatning, fuld logi, en aften med teori og så en dag på Nürburgring i M3 Coupé. Publikum til turen var temmelig broget. Naturligvis præget af Nordsjællands elite (*host*) af direktører, men der var også nogle lidt yngre iblandt. I det hele taget flinke mennesker.

Jeg ved de har talt om at holde yderligere kurser, og jeg selv planlægger bestemt at tage med til det opfølgende BMW kursus, hvor vi lærer samtlige sving på banen i et 2-3 dages kursus. Det foregår dog i BMW M Coupé - i hvert fald indtil videre.
Hvis du er interesseret, så hiv fat i kasper.olsson@jan-nygaard.dk og meld dig under fanerne som interesseret. Billetterne til den sidste tur røg efter sigende på ca. 48 timer, så der er åbenbart interesse for det.
Appreciate 0
      09-03-2008, 03:43 PM   #670
Brynjolfur
Lieutenant
Denmark
5
Rep
572
Posts

Drives: E90
Join Date: Jan 2008
Location: Denmark

iTrader: (0)

Quote:
Originally Posted by jollerbarn View Post
Så skal det jo være 335d . Der er en mærkbar forskel. Motoren kan også "trimmes" på en helt andet måde end 30'eren. Mht. lydbilledet, så tror jeg at man vænner sig til det - og endda kommer til at holde af det. Der er noget beroligende og hypnotiserende ved dieselens brummen . Min kammerat Carsten har faktisk en 123d, som han er rigtig glad for. Den har dog ikke i nærheden af de samme kræfter som 335d - synes jeg. I hvert fald ikke når du du træder på speederen ved 100+.
Tjaaa, der er ingen tvivl om at 35d er at foretrække men den er unægtelig meget dyr i DK. Turbotøven er virkelig noget man skal vænne sig til på 330d, her går der ca 20 min fra man rører speederen til at der sker noget. Hvis man vil overhale fra 80 km/t (ca. 1300 omd) skal man "lægge i ovnen" 50 m før man vil udenom. Det skal nu siges at jeg er meget glad for min 330d og trækket bliver man nemt afhængig af. Selvom den ikke er chippet trækker den som en flodhest hele vejen. Jeg har haft den oppe på 245 i et svagt øjeblik i sommerferien og der er som om den aldrig løber tør for kræfter, den bliver bare ved med uformindsket styrke, en benzin bliver som regel lad når den nærmer sig tophastigheden.

Jeg ved ikke om den nye med 245 Hk har dobbelt turbo som 35d - det vil jeg da håbe for det vil virkelig være en forbedring i forhold til den nuværende 30d.
Men! man skal virkelig overveje om det kan betale sig med diesel alt efter ens kørselssmønster. Jeg kører sjældent under 30 km pr tur og her kan diesel betale sig, kører du ret meget mindre er diesel dyr at køre med, da den er længe om at blive varm. Med mit kørselsmønster går dieslen ca 20% længere i snit end min gamle benzin, men hvis turene kun er 15 km så er resultatet det samme som en benzin. Omvendt er lange ture virkeligt godt, jeg kørte fra Vejle til Værløse men trailer og her gik den 18,5 km/l det kan man vist ikke klage over.

Last edited by Brynjolfur; 09-04-2008 at 05:12 AM..
Appreciate 0
      09-04-2008, 01:50 AM   #671
jollerbarn
Lieutenant
26
Rep
473
Posts

Drives: 2007 E60 M5, 2004 M3 CSL
Join Date: Oct 2007
Location: Denmark

iTrader: (0)

Quote:
Originally Posted by Brynjolfur View Post
Jeg ved ikke om den nye med 245 Hk har dobbelt turbo som 35d - det vil jeg da håbe for det vil virkelig være en forbedring i forhold til den nuværende 30d.
Der er en anmeldelse af den nye 330d her:
http://www.autoweek.com/apps/pbcs.dl...809019992/1023

Umiddelbart lyder det ikke som om den har fået biturbo, men rettere nogle nye tech bits + en aluminium blok:
"Codenamed N57, the new engine adopts the same cylinder bore spacing and internal design as the German car maker's excellent 2.0-liter four-cylinder diesel, including the latest piezo injector system operating at 26,100 psi and an aluminum block that shaves 11 pounds from the weight of its old iron block predecessor at 408 pounds."

Quote:
Originally Posted by Brynjolfur View Post
Men! man skal virkelig overveje om det kan betale sig med diesel alt efter ens kørselssmønster. Jeg kører sjældent under 30 km pr tur og her kan diesel betale sig, kører du ret meget mindre er diesel dyr at køre med, da den er længe om at blive varm. Med mit kørselsmønster går dieslen ca 20% længere i snit end min gamle benzin, men hvis turene kun er 15 km så er resultatet det samme som en benzin. Omvendt er lange ture virkeligt godt, jeg kørte fra Vejle til Værløse men trailor og her gik den 18,5 km/l det kan man vist ikke klage over.
Helt korrekt. Det har også vist sig i den tid jeg har ejet min, at det bedre kan betale sig for mig at købe en benziner næste gang. Det med motorvarmen var jeg egentlig ikke klar over, men jeg har ofte mærket, at bilen virker mere responsiv når jeg har rullet et stykke tid på motorvejen mod jylland. Dagligt bruger jeg min til arbejdet i Virum gennem København, og med mine spæde 20.000km om året kan det bare ikke betale sig.

I en helt anden boldgade synes jeg dog, at jeg i gadebilledet ser ualmindeligt mange nye dieselbiler. De danske forhandlere har virkelig forstået sig på at markedsføre dette overfor de sparende danskere - også selvom det sikkert i mange tilfælde bedre kunne betale sig for dem at vælge benzin.
__________________
2008 E91 335d (SOLD)
2009 E92 335i DCT (SOLD)
2007 E60 M5 (SOLD)
2004 E46 M3 CSL (SOLD)
2008 E92 M3 6MT
Appreciate 0
      09-04-2008, 02:33 AM   #672
Nic320si
Lieutenant
Nic320si's Avatar
Denmark
21
Rep
408
Posts

Drives: E92 BMW 335i N54
Join Date: Sep 2007
Location: Denmark, Copenhagen

iTrader: (0)

Quote:
Originally Posted by exo-ak-dk View Post
Hvordan får man sådan et kørekursus? Det lyder rigtig spændende at køre m3 på ringen!
http://www1.bmw.de/bmw-live/fahrertr.../de/index.html

BMW har masser af spændende kørekurser. Vær opmærksom på at hvis du vil køre på Ringen, så er det ikke Nürburgring GP Strecke du skal vælge men Nordschleife.

Nürburgring GP-banen er fin nok men har intet at gøre med den gamle Nordsløjfe... Den rigtige Ring


Last edited by Nic320si; 12-08-2009 at 06:41 AM..
Appreciate 0
      09-04-2008, 02:38 AM   #673
Brynjolfur
Lieutenant
Denmark
5
Rep
572
Posts

Drives: E90
Join Date: Jan 2008
Location: Denmark

iTrader: (0)

Spændende artikel... jeg ved ikke hvor de har deres oplysninger fra, men det virker som om de ikke aner en hat om BMW. Min "gamle" 231 Hk 330d kører også med alu blok og har samme boring og slaglængde som 320d :-)

Ja, det er morsomt med alle de diesler der triller rundt, jeg er sikker på at rigtigt mange har ladet sig forlede af forbrugstallene og så fået sig en rigtig grim overraskelse når de har fået bilen. Jeg skal have et fyr i bilen, det tror jeg er en god forretning når den nu er så længe om at blive driftvarm. Vi kører omkring 50.000 km om året privat så her kan diesel godt betale sig.
Appreciate 0
      09-04-2008, 04:50 AM   #674
Brynjolfur
Lieutenant
Denmark
5
Rep
572
Posts

Drives: E90
Join Date: Jan 2008
Location: Denmark

iTrader: (0)

http://politiken.dk/politik/article562068.ece

Interesant, vi skal åbenbart nyde stempelmotoren så længe vi kan.
Appreciate 0
      09-04-2008, 05:53 AM   #675
jollerbarn
Lieutenant
26
Rep
473
Posts

Drives: 2007 E60 M5, 2004 M3 CSL
Join Date: Oct 2007
Location: Denmark

iTrader: (0)

Quote:
Originally Posted by Brynjolfur View Post
http://politiken.dk/politik/article562068.ece

Interesant, vi skal åbenbart nyde stempelmotoren så længe vi kan.
Puha.. det tegner ikke godt

I bedste fald når vi så kun at opleve 2 generationer M-biler yderligere! Meeen mon ikke de dygtige ingeniører hos BMW finder på noget får os til at smile aligevel
__________________
2008 E91 335d (SOLD)
2009 E92 335i DCT (SOLD)
2007 E60 M5 (SOLD)
2004 E46 M3 CSL (SOLD)
2008 E92 M3 6MT
Appreciate 0
      09-04-2008, 06:16 AM   #676
Brynjolfur
Lieutenant
Denmark
5
Rep
572
Posts

Drives: E90
Join Date: Jan 2008
Location: Denmark

iTrader: (0)

Quote:
Originally Posted by jollerbarn View Post
Puha.. det tegner ikke godt

I bedste fald når vi så kun at opleve 2 generationer M-biler yderligere! Meeen mon ikke de dygtige ingeniører hos BMW finder på noget får os til at smile aligevel
Det må vi da håbe. Men det er i det hele taget paradoksalt at alle fiser rundt og råber "brint" som om det løser noget som helst, hvor er det lige brinten skal komme fra? For at producere brint skal vi bruge en masse energi og så længe vi ikke har løst vores energiproblematik uden brug af fosilt brændsel, så er vi lige vidt!
Appreciate 0
      09-04-2008, 07:04 AM   #677
jollerbarn
Lieutenant
26
Rep
473
Posts

Drives: 2007 E60 M5, 2004 M3 CSL
Join Date: Oct 2007
Location: Denmark

iTrader: (0)

Jeg er enig, og mest af alt minder al denne hype mig om den amerikanske præsidentvalgkampagne. Egentlig håbede jeg dog, at vi danskere var intelligente nok til at se igennem al bullshit'en.
__________________
2008 E91 335d (SOLD)
2009 E92 335i DCT (SOLD)
2007 E60 M5 (SOLD)
2004 E46 M3 CSL (SOLD)
2008 E92 M3 6MT
Appreciate 0
      09-04-2008, 08:25 AM   #678
exo-ak-dk
Black Magic Wheels - BMW
exo-ak-dk's Avatar
Denmark
36
Rep
1,090
Posts

Drives: E90
Join Date: Aug 2007
Location: Denmark

iTrader: (0)

Quote:
Originally Posted by Brynjolfur View Post
Det må vi da håbe. Men det er i det hele taget paradoksalt at alle fiser rundt og råber "brint" som om det løser noget som helst, hvor er det lige brinten skal komme fra? For at producere brint skal vi bruge en masse energi og så længe vi ikke har løst vores energiproblematik uden brug af fosilt brændsel, så er vi lige vidt!

Kan ikke blive mere enig!
Appreciate 0
      09-04-2008, 09:26 AM   #679
hafnia
Major
hafnia's Avatar
Denmark
13
Rep
1,123
Posts

Drives: E61
Join Date: Jun 2007
Location: Sweden(danish expat)

iTrader: (0)

Quote:
Originally Posted by Brynjolfur View Post
Det må vi da håbe. Men det er i det hele taget paradoksalt at alle fiser rundt og råber "brint" som om det løser noget som helst, hvor er det lige brinten skal komme fra? For at producere brint skal vi bruge en masse energi og så længe vi ikke har løst vores energiproblematik uden brug af fosilt brændsel, så er vi lige vidt!
Enig!!!



Quote:
Originally Posted by jollerbarn View Post
Jeg er enig, og mest af alt minder al denne hype mig om den amerikanske præsidentvalgkampagne. Egentlig håbede jeg dog, at vi danskere var intelligente nok til at se igennem al bullshit'en.
Ja, det er lidt sørgeligt at stor set samtlige ansvarlige politikere i Vesteuropa mener at populisten og hykleren Al Gore har patent på sandheden i miljøspørgsmål, selvom der faktiskt findes en del forskere som anfægter hans påstande om sammenhængen mellem co2 og global opvarmning. .....
Appreciate 0
      09-04-2008, 10:12 AM   #680
BMWagain
Lieutenant
BMWagain's Avatar
Sweden
15
Rep
487
Posts

Drives: F11 535i 2011
Join Date: May 2006
Location: Sweden

iTrader: (0)

Garage List
2011 535iA  [0.00]
2009 BMW K1300S  [0.00]
2009 335iA Touring  [0.00]
2009 335iA Touring  [0.00]
2007 325iT  [0.00]
2007 325iT  [0.00]
2007 325i  [0.00]
2007 325iT  [0.00]
JA speciellt som bilarna endast står för 2% av co2 utsläppet!
__________________
BMWagain
Appreciate 0
      09-04-2008, 11:03 AM   #681
Brynjolfur
Lieutenant
Denmark
5
Rep
572
Posts

Drives: E90
Join Date: Jan 2008
Location: Denmark

iTrader: (0)

Quote:
Originally Posted by jollerbarn View Post
Jeg er enig, og mest af alt minder al denne hype mig om den amerikanske præsidentvalgkampagne. Egentlig håbede jeg dog, at vi danskere var intelligente nok til at se igennem al bullshit'en.
Vi er generelt ikke for kloge.

En af svaghederne ved et demokrati er at vi stemmer med følelserne og ikke fornuften. Det ved politikerne godt, så de tør ikke fremsætte upopulære forslag i folketingssalen, for så ryger de ud ved næste valg, de holder sig til en dagsorden som er populær over en bred kam selvom det ikke er det der vil være det bedste for samfundet.

Bjørn Lomborg blev slagtet, men han sagde faktisk noget rigtig fornuftigt; Vi skal sætte ind der hvor vi får mest miljø for pengene og det er ikke nødvendigvis der hvor det føles rigtigt. Hvis vi skal være helt ærlige, så er det på nuværende tidspunkt ikke rigtigt nogle alternativer til atomkraft, men det vil der ikke være en eneste i det danske folketing der vil foreslå, for så er de ude i kulden efter næste valg. I stedet famler vi rundt med halmfyr, vindmøller, solceller mm det batter bare som en skrædder i helvede. Det er da fint som supplement, men der mangler hele grundstammen i vores energiforsyning.

Det ville også være rart hvis man kunne finde ud af at koordinere indsatsen, så vi udnyttede vore resurser bedst muligt, også under udviklingen af alternative energikilder. Det virker dybt godnat at man bruger energi og penge på at udvikle noget ud fra et restprodukt som allerede er afsat. Fx har man udviklet vådoxidation så man kan frigøre sukkerstofferne i halm, gære skidtet og lave ethanol som energibærer til transport. Men der er i forvejen ikke halm nok til de halmfyrede kraftværker, Avedøre manglede halm i 3 måneder i foråret, alt fra sjælland og øerne var futtet af!

Grrrrr!!! Det er virkeligt et område som kan bringe mit pis i kog.
Appreciate 0
      09-04-2008, 12:00 PM   #682
exo-ak-dk
Black Magic Wheels - BMW
exo-ak-dk's Avatar
Denmark
36
Rep
1,090
Posts

Drives: E90
Join Date: Aug 2007
Location: Denmark

iTrader: (0)

Jeg er generelt trætte af alle de mærkelige ting der bliver indført i Dk.....Det er lige før man skal betale afgift for de mest latterlige ting!
Og enkelte danske politikker handler kun ud fra egen interesse og ikke rationelitet når der er tale om miljøet!

Nu til noget helt andet

Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan jeg skal rense min sæder og mit interior(det sorte)

Jeg plejer at bruge vådservieter fra tanken, men det gør at det sorte interior bliver hvidt og efterlader masser af støvpartikel rester fra servieterne.

Mht. til sæderne ved jeg overhovedet ikke hvad jeg skal bruge, har aldrig renset dem.....kun støvsuget.

har i en speciel fremgangsmåde som kan være behjælpelig?

Thx!
Appreciate 0
Reply

Bookmarks


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off



All times are GMT -5. The time now is 02:19 PM.




e90post
Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions Inc.
1Addicts.com, BIMMERPOST.com, E90Post.com, F30Post.com, M3Post.com, ZPost.com, 5Post.com, 6Post.com, 7Post.com, XBimmers.com logo and trademark are properties of BIMMERPOST